Ett år kvar till valet!

Kommer Reinfeldt att sitta kvar i regeringen efter valet eller blir det en vänstermajoritet i riksdagen? Får vi bort moderatstyret i Järfälla?

I kommunen är vi sedan i vintras det enda partiet som är aktivt och som syns. Det sista som hände före sommaren var att Vänsterpartiet lyckades (tillfälligt?) stoppa ombildningarna av hyresrätter till bostadsrätter som var på gång, genom att vi uppmärksammade Järfälla Hus och kommunstyrelsen på de glädjekalkyler som ombildningskonsulten hade presenterat.

Partiföreningen har ett torgmöte imorgon i Jakobsberg om miljöfrågor och koldioxidutsläppen, där vi bland annat tar upp hur viktigt det är att pendeltågen går tätare och att samordningen med bussarna blir bättre. Vårt arbete  för byggandet av fler hyresrätter fortsätter fram till valet, närmast med ett möte på biblioteket i Jakobsberg den 7 november. Möte på biblioteket blir det också den 17 september kl 18.30 – 20.30 och då ska det handla om skolan. Författaren Mats Wingborg kommer och presenterar sin nya antologi ”Likvärdighet i skolan”.

Vi försöker arbeta aktivt med opinionsbildning på två områden genom att samla namn. Det gäller frågan om att det behöver byggas fler hyresrätter, bland annat för våra ungdomar, och emot vinster i välfärden. Överskott ska gå tillbaka in i verksamheten, inte till riskkapitalisternas skatteparadis. Det är skattepengar vi talar om! Vi samlar namn för båda dessa insamlingar lördagen den 7 september på gågatan i Jakobsberg mellan kl 12-15. Kontakta Annica Nilsson på mejladressen [email protected] om du vill vara med.

För nya medlemmar ordnar Vänsterpartiet Storstockholm kurser den 14-15 september och den 23-24 november. Ring och anmäl dig på 08-654 13 10.

I januari har Vänsterpartiet kongress. Vill du skriva en motion? Skicka den i så fall till undertecknad senast den 1 oktober (den ska vara behandlad och insänd senast 10 oktober). Samma datum gäller om du vill bli kongressombud eller vill föreslå någon i föreningen. Är det någon du vill föreslå till den nya partistyrelsen? Förslagen ska vara inne redan den 15 september. Någon du vill se på riksdags- eller landstingslistan? Sista dag 1 oktober.

Vårt arbete med att göra hemsidan mer aktuell fortsätter. Läs den färska intervjun med Bo Leinerdal här nedan!

Vi hade ett medlemsmöte i föreningen för två veckor sedan. Nästa gång är den 12 november. Vill du delta i vår verksamhet för ett annorlunda och rättvisare samhälle, ta kontakt så kan vi träffas. Kommentera gärna på hemsidan eller ring gärna undertecknad om du har synpunkter eller förslag!

Peter Bloch, ordförande Vänsterpartiet Järfälla

[email protected]   070 255 13 37