Sälj inte ut hyresrätter!

Vänsterpartiet reserverar sig mot kommunfullmäktiges beslut att godkänna JHAB:S försäljning av fastigheten Viksjö 6:447 till BRF Glädjen.
Vänsterpartiet motsätter pågående ombildningar av JHAB:s hyreslägenheter till bostadsrätter. Det är viktigt att andelen hyresrätter i kommunen ej minskar. Det blir nu effekten av utförsäljningen.
För att Järfälla skall klara framtidens utmaningar behöver kommunen kunna erbjuda nuvarande och kommande innevånare ett brett varierat utbud av bostäder.
Järfälla skall vara ett alternativ även för människor som föredrar ett boende som inte kräver en stor kapitalinsats.
Ungdomar som ej hunnit spara ihop till en hög kontantinsats behöver också någonstans att bo.
Då är hyresrätten ett attraktivt alternativ. Att den borgerliga majoriteten inte inser detta och väljer att istället säljer ut hyresrätter är ett stort strategiskt misstag och riskerar att hämma kommunens utveckling.

Inom Järfällas styrande borgerliga allians finns idéer om att stärka kommunkassan genom försäljning av JHAB:s bostadsbestånd. Efter år av misskötsel av kommunens ekonomi är tanken att vårt gemensamma kommunala bostadsbolag nu skall dräneras genom att vinsterna från planerade utförsäljningar till hälften skall tillfalla kommunkassan. Dvs. de boende i JHAB:s lägenheter skall betala dubbelt för den borgerliga alliansens misskötsel av ekonomin. Dels genom skattehöjningar dels genom ett försvagat kommunalt bostadsbolag vilket ökar risken för framtida hyreshöjningar alternativt uteblivna renoveringar.
Bo Leinerdal
gruppledare