Folkpartiet gör gemensam sak med Vänstern!

Folkpartiet röstade mot vårdnadsbidraget som Kristdemokraterna i kommunfullmäktige föreslog och spräckte därmed det borgerliga samarbetet de tidigare haft på kommunfullmäktige den 17 november 2008.

På kommunfullmäktige den 17 november 2008 valde Folkpartiet rösta emot vårdnadsbidraget och därmed rösta med oppositionen. Kristdemokraterna föreslog att införa vårdnadsbidraget och fick stöd från Sverigedemokraterna och moderaterna. Men det räckte inte

– Vi är stolta över att folkpartiet hade den integriteten att våga stå emot. Det är inte många partier som brukar stå rakt när de blåser kraftigt, säger Bosse Leinerdal, gruppledare för vänsterpartiet i Järfälla

Vänsterpartiet är otroligt nöjda med detta beslut i kommunfullmäktige och men de är också glada över att folkpartiet förstod tyngden i varför detta förslag inte borde införas.

– Det är dels ekonomiskt oansvarigt att genomföra detta med en kostnad på upp till 28 miljoner kronor, dels att det är oansvarigt ur ett jämställdhetsperspektiv. En reform som leder till att jämställdheten tar flera steg tillbaka hör inte till ett modernt och framåtblickande Järfälla., säger Bosse Leinerdal, gruppledare för vänsterpartiet Järfälla

För mer information:Bosse Leinerdal, Gruppledare, 0705822480, [email protected]
Zana Hussan, press sekreterare 076 23 899 82, [email protected]