• Rädda Jakobsber...

Rädda Jakobsbergs sjukhus

En sammanfattning:

Sedan 2014 har alliansen i Landstinget velat lägga ned Jakobsbergs sjukhus och låta privat företag bygga och driva ett sjukhus i Barkarbystaden. Det har inte genomförts någon undersökning av vårdbehov som grund utan intresset kom från vårdföretaget Capio som tillsammans med byggföretaget Hemsö gick ut med detta i pressen.

I början av 2016 fick Vänsterpartiets ledamöter i landstingsfullmäktige information om att Alliansen vill sälja Jakobsbergs sjukhus. Vänsterpartiet i landstinget var emot detta då  bedömningen är att sjukhuset verkligen behövs.

Vänsterpartiet Järfälla började under 2016 med utåtriktat arbetet för att informera kommuninvånarna om landstingspolitikernas planer om försäljning och nedläggning av Jakobsbergs sjukhus. Det visade sig att Allianspolitikerna hade medhåll av framförallt Socialdemokraterna i Järfälla.

Landstingsfullmäktige beslöt i september 2016 att ändra kategoritillhörighet på Jakobsbergs sjukhus och att inleda en försäljning. Endast Vänsterpartiet röstade mot förslaget.

I november 2016 arrangerade Vänsterpartiet Järfälla en paneldebatt på Hyllan i Jakobsbergs bibliotek angående sjukhuset

Moderata och socialdemokratiska politiker höll en gemensam linje och ansåg att Jakobsbergs sjukhus gjort sitt och svartmålade både byggnaden liksom dess innehåll.

Vänsterpartiet förde fram ett förslag om att utveckla Jakobsbergs sjukhus och låta det komplettera det nya Jakobsbergs sjukhus skulle då kunna satsa på forskning om åldrandets sjukdomar.

Vi har nu sett det kaos som den moderatledda Alliansen bidragit med under 12 års styre. Inte minst med Nya Karolinska. Världens dyraste sjukhus.  Alla dyra avtal. Det har gång på gång visat sig att det privata inte är mycket att lita på när det gäller att driva välfärdsföretag.

Än är Jakobsbergs sjukhus i medborgarnas ägo. Än kan vi kämpa att det så förblir.

Vill du veta ännu mer, klicka här.

Förslag på vad du kan göra:

• Skriv under namninsamlingen mot utförsäljning och nedläggning
  • Bli medlem i Vänsterpartiet
  • Rösta bort den moderatledda alliansen i landstingsvalet den 9 september i år