Applåder och vackra ord märks inte i plånboken, men…

Järfälla gör ett jätteöverskott 2020 om 138,4 miljoner. Dessa pengar borde under året ha gått till att stärka upp verksamheterna på olika sätt.

Nu står vi här vid årets slut med ett överskott som samlats på hög och inte går in i nästa års budget. Men en sak kan vi faktiskt fortfarande göra med dessa pengar. Vi kan visa kommunens medarbetare uppskattning för deras fantastiska insatser under pandemiåret genom att använda en del av överskottet till att utbetala en bonus som tack för deras hårda arbete. Applåder och vackra ord märks inte i plånboken, men det gör en extra utbetalning särskilt för de av kommunens anställda med de lägsta lönerna, vilka inte sällan också utför de tyngsta arbetena.

Vänsterpartiet lägger tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet de Gröna ett förslag till Kommunstyrelsen om att alla medarbetare som varit anställda på minst 25% under perioden sista mars till sista december ska få en bonus.

Alla som uppfyller detta kriterium, oavsett anställningsform ska omfattas av utbetalningen. Kommunens vikarier och timanställda gjort ett oumbärligt arbete inom många områden och ska givetvis omfattas.

Här kan du läsa hela initiativet.