Samhällskriser hanteras bäst genom att vi hjälper varandra

När en kris drabbar ett samhälle blir det tydligt hur mycket bättre vi klarar oss om vi hjälps åt. Nu när vi har en spridning av Coronavirus i Sverige är det en självklarhet att skydda dem som riskerar att bli riktigt sjuka om de drabbas. Det är därför vi är extra noggranna när vi tvättar händerna och stannar hemma från jobbet om vi känner symptom. Det är därför vi tar hänsyn i vardagen till äldre personer i vår närhet eftersom de löper särskilt risk. Vi följer myndigheternas rekommendationer. Vi gör det – för att vi bryr oss om varandra.

I Järfälla har vi alla politiska partier gemensamt beslutat om åtgärder för att hjälpa företagen i Järfälla. Kommunen arbetar aktivt på alla områden för att hindra smittspridning och mildra krisen. Vi rödgröna: V, S och MP har tagit fram en rad förslag som ska bidra till att stötta människor som drabbas i Järfälla. Vi vill också underlätta för Järfällas föreningar så de kan fortsätta bedriva sin viktiga verksamhet. Vi har sammanställt förslag och idéer på åtgärder som kommunen skulle kunna genomföra med anledning av Corona.

• Uppdra till JHAB att erbjuda uppskov med hyresbetalningar för hyresgäster som så behöver och inled dialog med de större hyresvärdarna i kommunen om att göra samma sak.
  • Tillfälligt se över försörjningsstödsnormen, med anledning av ökade kostnader för t.ex. mat eller annat.
  •  Stärkt stöd till Järfällas kvinnojourer. Information från kommunen eller ekonomiskt stöd för att anställa fler på telefon.
  • Insatser för hemlösa. Till exempel förlängda boendetider på härbärgen, öppnat verksamheter dagtid för möjlighet sköta hygien/äta mm.
  • Kommunen bör inte kräva plan/lokalhyra av de idrottsföreningar som ställer in arrangemang med anledning av Corona.
  • Säkerställa föreningsstödet för de föreningar som haft reducerat verksamhet under Coronakrisen.
  • Ordna så att överbliven mat på skolorna kan hämtas som takeaway.
  • Stötta och informera om de forum som redan finns för digital läxhjälp och annat, som stöd till de elever som har svårt att hitta hemma. Ett exempel är universitet som erbjuder läxhjälp till gymnasieelever.

Bo Leinerdal, oppositionsråd (V)