Klimat- och miljö måste beaktas vid alla beslut

På senaste kommunfullmäktige presenterades en motion som Vänsterpartiet Järfällas klimat- och miljönätverk skrivit om att det måste till en miljö- och klimatkonsekvensanalys i alla ärenden.

För att säkerställa att barns rättigheter alltid tas tillvara har det sedan länge funnits ett beslut att i alla ärenden i
alla nämnder ska det göras en barnkonsekvensanalys och denna ska dokumenteras i skrivelsen
under rubrik ”Barnkonsekvensanalys”. Det är ett effektivt sätta att undvika att det viktiga perspektivet missas.
De ekonomiska konsekvenserna redovisas i alla ärenden under rubriken ”Ekonomiska konsekvenser och finansiering.”.

Klimatfrågan är avgörande för vår framtid och den innefattar alla andra frågor. Ändå händer för lite från politiskt håll för att minska utsläppen av växthusgaser. En klimat- och miljökonsekvensanalys av alla beslut synliggör vad ett politisk förslag kommer att få för konsekvenser på klimat och miljö.

av årliga utsläppsminskningar på 10 % i absoluta termer – men snabbt öka denna takt upp till
15 % per år.”.

Vi ligger redan ett par år efter och siffrorna skulle därmed behöva justeras upp. Det brådskar verkligen med att vända utsläppskurvorna nedåt. Ska vi ha en chans att lyckas måste klimatpåverkan beaktas i varje politisk beslut.

Är du intresserad av vårt klimat- och miljönätverk, skicka ett mejl.

Länk för att läsa hela motionen.