Vad har alliansen och SD emot hyresrätter och Järfällahus AB?

Till måndagens kommunfullmäktige har den borgerliga alliansen tillsammans med SD föreslagit att avkastningskravet på Järfällahus AB (JHAB) för 2019 fastställs till 3 procent. Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet anser att avkastningskravet bör sättas till 1,5 procent.

JHAB är ett välskött, av Järfälla kommun helägt allmännyttigt bostadsbolag. Bolaget äger och förvaltar 5500 bostäder. Det finns idag stora behov av renovering och upprustning av JHAB:s lägenheter. Det tillsammans med behovet av att bygga fler hyresrätter med rimliga hyror är bolagets framtida utmaning. Det avkastningskrav på 3 procent som alliansen tillsammans med SD föreslår innebär att för 2019 undanhålls cirka 180 miljoner kronor för att åtgärda renovering- och upprustningsbehovet. Det är ett beslut som kommer påverka hyresgästernas framtida boendemiljöer.

Mot denna bakgrund föreslår vi att avkastningskravet fastställs till 1,5 procent. Det innebär ett tillskott på ca 90 miljoner kronor, jämfört med alliansens förslag, som kan användas för nödvändig renovering- och upprustning av JHAB:s bostäder.