Bygg fler hyresrätter för ungdomar och folk med vanliga inkomster

I Järfälla har det under en lång period främst byggts bostäder åt en begränsad del av invånarna; de som har störst ekonomiska resurser. Framförallt är det dyra bostadsrätter som byggts. 76 procent av det som byggs är bostadsrätter. Flertalet av de hyresrätter som byggts har hyror som gör att de men vanlig inkomst eller kanske pension inte har råd att bo i dem. Det har byggt för den tiondel av befolkningen som har det bäst ställt men nu är bostadsmarknaden för denna grupp mättad och det är inte längre lika lätt för byggbolagen att sälja sina lägenheter. Samtidigt råder stor bostadsbrist för folk med vanliga inkomster.

Ungdomar utan rika föräldrar är hänvisade till att bo kvar hemma eller ge sig ut på en osäker andrahandsmarknad. Bristen på lägenheter med rimlig hyra skapar även en inlåsningseffekt för äldre som sitter med för stora bostadsrätter eller villor. Många vill flytta till något mindre men det blir dyrare än att bo kvar.

Såhär behöver det inte se ut. Det är lätt att glömma, eller kanske inte känna till, att för bara ett par tre decennier sedan var hyresrätter med rimliga hyror en vanligare bostadsform än bostadsrätter. Bostadsmarknaden har ändrat karaktär på grund av politisk ideologi. Ett exempel är utförsäljning av en stor del av allmännyttans hyresrätter och att inte politisk ställa krav vid markanvisning på vad som ska byggas.

Har det gått att ändra bostadsmarknaden förr går det att göra igen med politisk vilja. Vi anser att majoriteten av det som byggs i kommunen måste vara hyresrätter för att återskapa en bättre blandning av upplåtelseformer. Segregation och skiktningar i boendet kan motverkas och ersättas av integration, inflytande och valfrihet. Detta kräver bostäder av olika upplåtelseformer och storlek, alltifrån hyresrätter, bostadsrätter, kooperativa hyresrätter och kollektivboende i Järfälla. De statliga stödet med hyrestak för byggande av hyresrätter med rimliga hyror ska användas. Krav vid markanvisningar från kommunen ska ställas på rimliga hyresnivåer och klimatsmarta bostäder. Järfällahus AB bör införa en liknande modell för hyressättning i nyproduktion som Örebrobostäder använder. Kortfattat innebär det att hyrorna baseras på låneräntan istället för den kalkylränta som man normalt sätter hyrorna utifrån. Det ger möjlighet till lägre hyra i nyproduktion under 10 år, därefter omförhandlas hyran.

Det kommunala bostadsbolaget, Järfällahus AB, är vårt redskap för att kunna utveckla en bostadspolitik med hyresrätt. Vi vill ha ett starkt bolag som har förmåga att bygga och förvalta bostäder utifrån kommuninvånarnas krav. Därför skall kommunens ägardirektiv till Järfällahus AB förändras så att en offensiv bostadspolitik möjliggörs.

Grönområden är viktiga i boendemiljön. Det skapar nödvändiga rekreationsytor och bidrar till den viktiga biologiska mångfalden. Därför måste grönområdena värnas vid nybyggnation. Istället för att bygga igen grönområden vill Vänsterpartiet främst bygga på redan hårdgjord mark. Alltså ytor som annan verksamhet lämnar eller som används för bilar. Närhet till kollektivtrafik och cykelvägnät ska vara en förutsättning för alla nya bostadsområden. Vi eftersträvar levande miljöer där varje stads- eller kommundel erbjuder det mesta vi behöver i våra liv.