Censurering av graffitimålning?

I Järfälla tidning i månadsskiftet april-maj kunde vi läsa hur Järfällas kommundirektör beordrar övermålning av en väggmålning på biblioteket i Jakobsberg. Den provisoriska byggväggen inne på Jakobsbergs bibliotek försågs med en graffitimålning som skulle inspirera barn och ungdomar till att fortsätta att täcka väggen med bilder. Väggen målades över på order, enligt Järfälla tidning, av kommundirektören. ”Vi har inget uppdrag att sätta upp en sådan vägg och vi har en policy mot klotter, den gäller överallt” är kommundirektörens motivering.

Att censurera konstnärliga uttryck är förkastligt och oacceptabelt, särskilt om det sker inom den nämnd som hanterar kultur- och demokratifrågor. Här om någonsin ska yttrandefriheten vara i högsätet om det inte förekommer olagliga uttryck. När graffitimåleri betraktas som klotter bygger det på stor okunnighet. Klotter är skadegörelse på husväggar och ytor i den offentliga miljön. Graffitimåleri en konstform, i konstvärlden fullt accepterad och som ställs ut och som målas på ytor som upplåts för detta måleri.

Nu har Järfälla kommun en vidsträckt delegering där chefer på olika nivåer har att styra och bestämma över sin verksamhet och sina lokalers utseende inom ramar och i Järfälla har vi som princip att lita på våra tjänstemän. I det här fallet har chefen för Jakobsbergs bibliotek beslutat om detta initiativ som skulle pågå någon månad. På en gång kreativt och egentligen helt okontroversiellt. Samtidigt pågick i Konsthallen intill en konstutställning med inslag av graffitikonst, onekligen en paradoxal ironi.

Sedan kulturnämnden inrättades för 50 år sedan har aldrig övergripande organ i kommunen ingripit mot verksamheten i nämndens regi och aldrig utövat censur, inte heller har något sådant förekommit inom nämnder eller förvaltningar.

Som ledamot i kultur-, demokrati- och fritidsnämnden lyfte jag detta märkliga förfarande på nämndens senaste sammanträde som en övrig fråga. Jag anser att beslutet om övermålning strider mot en av kultur-, demokrati- och fritidsnämndens viktigaste uppgifter – att försvara den konstnärliga friheten.

Jag föreslog att nämnden skulle uppdra åt förvaltningen att utarbeta en policy för väggmåleri och graffiti, dels för att skingra den djupa okunskap om vad graffiti är för något, dels för att liknande censuringrepp aldrig mer ska inträffa i Järfälla. Något modifierat blev detta också nämndens beslut.

Göran Hillman (V), ledamot i kultur-, demokrati- och fritidsnämnden

(Texten även införd som insändare i Järfälla tidning vecka 21, 2018)