Släck lampan – tänd hoppet

I morgon är det dags för den årliga manifestationen, Earth Hour, då folk världen över släcker ljuset en timme för att skicka ett budskap till världens makthavare att vi vill se radikal klimat- och miljöpolitik.

Om alla levde som oss svenskar skulle det krävas resurser motsvarande drygt fyra jordklot. Men, There is no planet B.

Klimatkrisen är inte någonting vi löser genom att lägga ansvaret på enskilda individer, även om vi alla kan försöka bidra med det vi kan. För oss i Vänsterpartiet är det självklart att vi måste bygga bra strukturer som gör det lätt för alla att göra rätt val för en hållbar framtid.

I Stockholm har vi generellt bra tillgång till kollektivtrafik, även om det finns undantag. I stället för att höja avgifterna i kollektivtrafiken, vilket slår hårdast mot de med lägst inkomster, tycker vi att kollektivtrafiken bör vara helt skattefinansierad. Med en skattehöjning på 1,39 kr skulle Stockholms läns landsting kunna ta bort avgiften på SL-kortet. Det skulle alla med en inkomst under 60.000 kr/månaden tjäna på. Ju fler som åker kollektivt desto bättre för klimatet.

De föreslagna utbyggnaderna och upprustningarna av cykelinfrastrukturen som finns beskrivna i Järfälla kommuns cykelplan måste prioriteras högre och genomföras i snabbare takt. Vi måste låta människor gå före bilar, minska biltrafiken. Förutom att bidra med stora utsläpp av växthusgaser så tar biltrafik upp stor yta, bullrar och ger upphov till skadliga partiklar. Omfördela medel och utrymme från bilväg till cykel- och gångtrafikanter.

Billigare och bättre kollektivtrafik, samt på förbättrad cykelinfrastruktur, är bra av klass-, rättvise- och miljöskäl. Det är i högre utsträckning kvinnor som åker kollektivt och cyklar och kvinnor har lägre inkomst än män.

Taken på kommunala byggnader och idrottsanläggning kan vi använda till att installera solpaneler. Priset på solel har sjunkit kraftig men kostar fortfarande en slant. Väl på plats ger de utsläppsfri el i minst 25-30 år utan tillskott av annat än solljus.

Varför inte använda Earh Hour till att umgås med familj, vänner eller kanske bjuda in grannen? Stäng av all elektronik, tänd stearinljus, kanske äta någon klimatsmart. Kanske passa på att prata om klimatet och kläcka kloka idéer tillsammans?

Därefter gå från ord till handling – bli medlem i Vänsterpartiet och engagera dig tillsammans med oss för en hållbar framtid!

Earth Hour är mellan kl. 20.30-21.30 lördag den 25 mars