Är allt bra som det är?

Det är en fråga man kan ställa sig efter att ha lyssnat på debatten om Vänsterpartiets motion gällande miljöcertifiering av kommunala skolor enligt Grön Flagg. Dagligen nås vi av allt mer alarmerande rapporter om vårt klimat och miljös hälsotillstånd. På några få generationer har vi försatt oss i ett läge där vår fortsatta överlevnad som art är hotad. Det är våra barn, barnbarn och kommande generationer som får ärva det vi ställt till med. När stora delar av vuxenvärlden är fast i gamla mönster så måste vi se till att våra barn får lära sig ett hållbart sätt att leva. I skolans och förskolans läroplan ingår att bedriva ett pedagogiskt arbete som ger både förmågor och kunskaper som främjar ett hållbart förhållningssätt. Det låter bra, med enligt en undersökning som Naturskyddsföreningen genomfört och vars resultat presenteras i en rapport med namnet ”Hållbar utveckling i skolan – var god dröj”, är det lite si och så med hur mycket som verkligen görs på detta området på skolor runt om i landet.

Ett sätt för förskolor och skolor att aktivt och långsiktigt arbeta för en hållbar utveckling är stiftelsen Håll Sverige Rents ”Grön Flagg”. Detta är den svenska delen av Eco-Schools, som drivs av Foundation for Environmental Education (FEE).

Grön Flagg är anpassat till läroplanen och bygger på ett handlingsinriktat arbete med färdigt material inom olika teman som kretslopp, konsumtion, livsstil & hälsa, vattenresurser och klimat & energi. Grön Flagg innehåller nyckeltal vilket gör att arbetet kan följas upp och mätas. Grön Flagg utgår ifrån barnen och är anpassat och utvecklat för skolor och förskolor. Den gröna flaggan är beviset på certifieringen och kan fungera som en drivkraft för barnen.

Om allt fungerade som det är tänkt, vilket Naturskyddsföreningens rapport visar att det inte gör, skulle inte Grön Flagg behöva finnas. Än så länge är Grön Flagg ett verktyg för att få saker att ske i praktiken, att visa upp för andra att detta prioriteras och att tid och resurser får läggas på frågorna i verksamheten.

Därför lämnade Vänsterpartiet in en motion till kommunfullmäktige där vi yrkar på att kommunen ska arbeta med att miljöcertifiera skolor enligt Grön Flagg. Liknande motioner har skrivits av olika partier runt om i landet. I exempelvis Eskilstuna har man som målsättning att 70 procent av skolor och förskolor ska vara certifiera enligt Grön Flagg.

På senaste kommunfullmäktige behandlades motionen och den bifölls inte. Barn- och utbildningsnämnden anser att kommunens nuvarande system med miljödiplomering fyller samma syfte och man vill inte arbeta med två system. Vi anser att likställa miljödiplomeringen med Grön Flagg  är som att jämföra äpplen och päron. Miljödiplomeringen, enligt svensk Miljöbas, riktar sig till verksamhetsledningen för att minska miljöpåverkan. Det kan handla om precis vad som helst men är egentligen inte kopplad till undervisningen. Av tjänsteskrivelsen framgår att Grön Flaggs material är bra och inget hindrar att enskilda pedagoger använder sig av det. Detta framhölls även av Miljöpartiet, som i övrigt verkar anse att skolorna vet bäst vad som behöver göras. Det är väl kommunfullmäktige som har det yttersta ansvaret för skolan? Att säga att det är fritt fram att använda materialet gör knappast någon skillnad när Naturskyddsföreningens rapport visar att det som står i läroplanen inte prioriteras tillräckligt. Det känns märkligt att Miljöpartiet i andra kommuner driver, eller har drivit, frågan om miljöcertifiering av skolor enligt Grön Flagg men i Järfälla är allt tydligen bra som det är.

Källor:
Vänsterpartiets motion
Grön Flagg
Naturskyddsföreningens rapport ”Hållbar utveckling – var god dröj”