Gåva överlämnad till EXPO

I lördags den 7 februari hade V Järfälla årsmöte med många besökare. Haris Grabovac, koordinator för Tillsammansskapet på EXPO var inbjuden att berätta om sitt arbete för att skapa lokala grupper i lokalsamhället mot rasism och för sammanhållning. Nu finns det sådana grupper i 45 kommuner. Idén kommer delvis från United we dream och Hope not hate, båda initiativ från ett amerikanskt fackförbund.

Annica Nilsson och Haris Grabovac, EXPO

Idén är att bygga broar i lokalsamhället, att göra samhället bättre och ta upp lokala frågor och hitta lösningar. I kommuner där partier och andra engagerar sig i lokala frågor är Sverigedemokraterna små.

I en kommun (jag tror det var i England) sjönk stödet till ett rasistparti från 30 procent till noll procent mellan två val. Det går att nå SD:s väljare om man driver viktiga lokala frågor. Man försöker ordna mötesplatser för att arbeta med lokala frågor. Så fort det händer något negativt i sitt lokalsamhälle så finns det en grupp som kan reagera, till exempel mot en skolnedläggning, om det råder blodbrist, om det blir ett attentat. Grupperna bygger på ickevåld, att arbeta långsiktigt och kontinuerligt och vara partipolitiskt obundna. Det är viktigt med organisation om rasismen.

EXPO erbjuder utbildning till personer som vill försöka starta en Tillsammansskapsgrupp.

På årsmötet fick Haris Grabovac en present från V Järfälla. Bakgrunden är att när kommunfullmäktige i Järfälla hade budgetdebatt i december, så begärde SD sluten omröstning på alla val till nämnder mm eftersom de kände sig missgynnade i förslaget till nämndsammansättning. Varje val skulle då ta cirka 30 minuter istället för en minut. Då gick V:s gruppledare Bo Leinerdal upp och sa att de extra arvoden som V skulle få som resultat av de slutna omröstningarna skulle V skänka till EXPO. Så efter ytterligare

Den nya styrelsen

några omröstningar så ändrade sig SD. För V:s del handlade det om cirka 5 000 kr i extraarvoden. En check på det beloppet överlämnades till EXPO och Haris Grabovac av Annica Nilsson, vice ordförande i Vänsterpartiet (se bilden).

I övrigt så valdes en ny styrelse med Peter Bloch som ordförande som redan imorgon har konstituerande möte.