Välfärden i fokus för V:s budgetförslag

Hemsidan fick en intervju med Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet i riksdagen.

Är du nöjd med Vänsterpartiets budgetförslag i riksdagen?

– Jag tycker det blev jättebra. Vi fick ett tydligt genomslag för välfärdsfrågorna. Exempelvis innehåller förslaget den största satsningen på förskolan som vi gjort på tio år med ökad personaltäthet, vidareutbildning av barnskötare till förskollärare, att barn till föräldralediga och arbetslösa kan gå på förskola på heltid och inte bara 15 timmar i veckan som det är idag.IMG_1346

Vilka ytterligare satsningar finns?

– Vi förstärker hälso- och sjukvården och satsar på mer personal i äldreomsorgen. Detta är en välfärdsbudget!

– Sverige står inför ett vägval. Efter två mandatperioder med skattesänkningar måste välfärden tryggas för att vi ska få ett värdigt samhälle.

– Vänsterpartiet har valt att lägga 40 miljarder till kommunerna under tre år för att bryta den negativa utvecklingen och skapa välfärd och jobb. Regeringens skattesänkningar är 27 gånger så stora som deras sammanlagda satsningar på välfärden i kommunsektorn.

– De kraftiga resursförstärkningarna till välfärden innebär samtidigt en kamp mot arbetslösheten. Vi gör stora investeringar i bostadsbyggande, infrastruktur, klimatomställning och utbildning, och vi gör tydliga förstärkningar i de gemensamma trygghetssystemen.

Vänsterpartiet räknar med att satsningarna på välfärd och infrastruktur redan nästa år ger nästan 30 000 jobb.

– Vi finansierar våra satsningar fullt ut genom att avvisa ett antal av regeringens skattesänkningar. Det är dags för en ny färdriktning och en ekonomisk politik för bättre välfärd, säger Ulla Andersson (bilden).