Oroväckande klimatfakta

Just nu pågår klimattoppmötet i Polen, där världens ledare är samlade för att komma överens om vägar för att minska koldioxidutsläppen och få stopp på klimatförändringarna. Det verkar gå så där, enligt massmedias rapportering. I helgen deltog Jamaledin Ardalan för Vänsterpartiet Järfälla på en miljökurs som Vänsterpartiet Storstockholm anordnade.foto Jamaledin Ardalan

Hur var kursen?

– Det var mycket som var intressant både på det globala planet och när det gäller Järfälla. Det var intressant att få en genomgång av FN:s klimatpanels siffror, något som presenterades i Stockholm i september. Det gällde framförallt hur stor uppvärmningen förväntas bli, hur mycket haven kommer att höjas och hur mycket nederbörden kommer att öka. Oväntat bra kurs och många väsentliga miljöfrågor kom upp.

Och för Järfällas del?

– Vi pratade en hel del kring kollektivtrafiken för ska vi minska utsläppen från bilismen så måste kollektivtrafiken funka och byggas ut liksom cykelbanor och cykelställ. Tunnelbanan borde kopplas ihop från Hjulsta till Barkarby, tycker jag. Dessutom borde man bygga ut cykelbanorna när man ändå bygger nya spår och tunnlar. Och cykelbanorna i länet borde länkas ihop. Alla hade möjlighet att diskutera och komma med förslag, även jag. Det kommer att bli en oroväckande höjning av både Mälaren och Östersjön, det är forskningen enig om. Frågan är bara med hur mycket. Men det blir minst en meter till år 2100, troligen mer om inte åtgärder sätts in. Det var ganska oroväckande siffror men med hjälp av ny teknik borde det kunna hanteras. Media borde belysa detta mer, så att alla förstår konsekvenserna i framtiden, både för hushållen och företagen!

Bild: Jamaledin Ardalan